Bereikbaarheid

Sinds enkele jaren is Hvar vanuit Split per watervliegtuig bereikbaar. Alle informatie hierover (o.a. in het Engels) is te vinden op www.ec-air.eu Aangezien de watervliegtuigen een maximale capaciteit van 19 personen hebben, zullen veel mensen toch gebruik maken van de verschillende bootverbindingen. Vanuit de Dalmatische havenstad Split duurt de overtocht anderhalf (met de catamaran -alleen passagiersvervoer-) tot twee (met de veerboot) uur. Er zijn meerdere afvaarten per dag. Op het eiland zijn drie aankomsthavens: Hvar stad (alleen passagiers), Stari Grad (alleen veerboten) en Jelsa (alleen passagiers, een maal per dag). Reserveren is tegenwoordig mogelijk, maar meestal niet echt nodig. Het grote aantal afvaarten en het beperkte aantal auto's zorgt er voor dat lange wachttijden vrijwel niet voorkomen. Alleen in het hoogseizoen (juli en augustus) en dan vooral in het weekend kan oponthoud ontstaan. De prijzen voor de overtocht zijn billijk (zo'n €5,50 per persoon enkele reis en circa €40,- voor de auto). Alle informatie over het vervoer over water is te vinden op de website van de verantwoordelijke rederij www.Jadrolinija.hr (onder andere in het Engels). Daar is ook te zien, dat niet alleen vanuit Split, maar ook vanuit Ancona en Pescara (Italië), Rijeka (Istrië) en Drvenik (Dalmatië) naar Hvar gevaren kan worden.

Wie zo snel mogelijk op Hvar wil zijn, vliegt naar Split. In het seizoen (± april t/m half oktober) vliegt Easy Jet vanaf Schiphol en Transavia vanaf Rotterdam - The Hague Airport rechtstreeks naar Split. De vlucht duurt ongeveer 2 uur. Buiten het seizoen vliegen diverse maatschappijen vanaf Schiphol (o.a. Lufthansa, Croatia Airlines, Austrian Airlines) met een tussenstop (Frankfurt, Zagreb, Wenen) naar Split. Reken dan op zo'n 4 uur reistijd. Wie in die periode rechtstreeks wil vliegen, doet dat vanaf Düsseldorf of Keulen/Bonn met Eurowings. Beide Duitse vliegvelden zijn vanuit Nederland ook goed en relatief snel met de trein bereikbaar.

Omdat Split een relatief klein vliegveld heeft, vallen de afhandelingstijden er over het algemeen mee. Gebruik als je langs de douane bent de geldautomaat op het vliegveld om de eerste kuna's (de lokale valuta) aan te schaffen. Daarmee kan de chauffeur van de luchthavenbus betaald worden. Die staat buiten te wachten om passagiers naar Split te brengen. Dit kost 30 kuna p.p. (er gaan ongeveer 7,5 kuna in een euro). Voor een taxi naar de haven van Split moet je al gauw op 300 kuna rekenen. De rit naar de haven van Split duurt 35 minuten. De bus stops tegenover de plek waarvandaan de veerboot naar Stari Grad vertrekt. Kaartjes zijn te koop bij de Jadrolinijakiosk aan het begin van de pier. Kaartjes voor de catamaran naar Jelsa worden verkocht in de kiosk bij de taxistandplaats aan het begin van de oude stad (5 minuten lopen vanaf de bushalte). De tijd die rest tot aan het vertrek van de boot kan men gebruiken om wat van Split te gaan bekijken. Met name het gedeeltelijk behouden paleis van de Romeinse keizer Diocletianus is het bezoeken meer dan waard. Tegenover de kade waar de grote boten vertrekken is een bagagedepot, waar je je koffers tijdelijk kwijt kunt. Of sla het af- en aanvaren van de schepen vanaf een zonnig bankje op de kade gade of bestel een eerste cappuccino op één van de vele terrasjes. Eten wordt in de cafés niet geserveerd. Ga voor fast food (o.a. pizza's) van een heel wat betere dan de Nederlandse kwaliteit naar een van de tentjes bij het tegenover de haven gelegen treinstation (vlakbij de bushalte). Wie behoefte heeft aan een complete maaltijd kan bijvoorbeeld terecht in de vele restaurants die de oude stad van split herbergt.

Aan boord van de catamaran zijn vaak alleen maar koffie en drankjes en soms kleine snacks te krijgen. Ook de catering op de veerboot gaat meestal niet veel verder dan dranken en voorverpakte sandwiches.

Wie langer de tijd heeft, kan overwegen de reis naar Hvar per auto te maken. De afstand Utrecht - Split bedraagt ruim 1.700 km., bijna uitsluitend autobahn. Voor Oostenrijk en Slovenië is een vignet verplicht en in Oostenrijk en Kroatië moet voor een aantal trajecten tol betaald worden. Onderweg in Oostenrijk zijn goede (prijs - kwaliteitverhouding) overnachtingsmogelijkheden, o.a. in Flachauwinkl en Gmünd.

Sinds 1 juli 2013 maakt Kroatië deel uit van de EU. Kroatië heeft het verdrag van Schengen echter niet ondertekend, hetgeen betekent dat er tussen Slovenië en Kroatië nog steeds grenscontrole plaatsvindt.